Thursday, March 4, 2010

Iriz funnen död
















Lilla Iriz födde flera kullar kattungar på Mossängen under sin levnadstid.

Genom åren som aktiv för Rädda Katten har man tvingats att försöka förlika sig med tanken att alla katter inte går att rädda hur gärna man än försöker. Att hjälpen ibland kommer för sent och att det finns sjukdomar och skador som ingen veterinär kan rå på.

Att fokusera på katterna som överlever, men de som stupar har en alldeles speciell plats i hjärtat. Som kolonikatten Tiger som hittades död i en kattkoja, kolonikatten Fia som påträffades påkörd, den bortsprungna tamkatt som dök upp döendes, nyfödde kattungen Torsdag som en privatperson lämnade in och som dog i min bh några timmar senare… Och denna gång lilla Iriz. Ni är för evigt inpräntade och ert liv och död berörde.
Iriz dog inte obemärkt som så många andra hemlösa katter i Sverige gör. Hennes liv och död spelade en roll för flera av oss. Hon förblev förvildad hela sitt liv, litade på de människor som matade henne men lät sig aldrig någonsin klappas, för de allra flesta var hon lika vild som en grävling. Hon hade ett hem som hon älskade och det var utomhus på koloniområdet. Genom TNR-projektet slapp hon föda fler oönskade ungar och vaccinerades mot sjukdomar som kattpest och kattsnuva. Hon fick tillsyn och mat två gånger om dagen och hade en isolerad kattkoja att krypa in i.
Varje morgon och varje kväll satt hon troget vid matskålarna och väntade ivrigt. Hennes död kom oväntat och plötsligt, hon hittades död mitt på en gräsmatta vilket är ovanligt och tyder på ett snabbt sjukdomsförlopp. Iriz hade inte tidigare uppvisat några synliga tecken på sjukdom.

R.I.P lilla Iriz. Dina kattungar lever tryggt och kommer att få det liv du förvägrades p g a människors tanklöshet och ignorans.
 Ett stort tack till Ingrid och Bertil som gjorde Iriz sista vila så vacker och värdig. Jag vet att det var en känslosam upplevelse för er då ni kände mycket för Iriz… 
Tack Roland för att du har månat om Iriz varje dag! ♥ 

Bilden nedan är fotograferad i somras då Iriz hade en kull på fyra kattungar. Hennes juver visar att hon har digivande ungar. Idag är alla hennes kattungar plaerade i stödhem/ permanenthem. Efter att kattungarna flyttat och Iriz blivit kastrerad och vaccinerad återfick pälsen sin vackra lyster och hon gick upp fint i vikt. 


5 comments:

  1. Ni gör verkligen ett underbart jobb! Jag blir alldeles tårögd och berörd av Iriz och de andras öde. Tack vare er fick hon iallafall leva ett värdigt liv.
    Kram Sandra

    ReplyDelete
  2. Gråtmild blir jag varje gång...men också varmt berörd av inblandades engagemang.....tack.

    Min Kletus mår nu toppen, bättre än på länge och riktigt njuter av tillvaron! Han delar med sig av sin person och tillgivenhet som aldrig förr.

    En mycket tacksam Ia

    ReplyDelete
  3. Jag blev sååååååå ledsen när jag läste om Iriz.Om jag inte har helt fel, så är det Paris mamma eller? Tack alla kolonister o alla ni i Rädda katten som lägger ner både själ o hjärta för att ge kolonikatterna ett så värdigt o bra liv det bara går. Ni är guld värda allesammans.
    Jag är så tacksam att jag o min man fick möjlighet att ta hand om en av Iriz ungar, dvs.Paris ( numera Elsa ) samt en kompis till henne. Idag kramar jag Elsa lite extra o är glad över att hon fick möjlighet till ett bra liv. Hon behöver aldrig vara hungrig o behöver aldrig frysa o hon kan alltid känna sig trygg o hon o hennes kompis Tingeling är MYCKET älskade.Jag har aldrig träffat Ingrid Bertil o Roland, men läser ni det här så STORT tack för att ni finns o att ni bryr er. Varma kramar till er alla från Karin o Bosse.
    P.S. Marie-Isabel - STORT tack för dina rara
    ord om våra kort o hälsningar i ett tidigare blogginlägg. D.S.

    ReplyDelete
  4. Vilken tråkig nyhet..:-(. Det som ändå mildrar det hela med Iris död är att hon sin sista tid i livet fick den omsorg och respekt som hon verkligen förtjänar. Social el. förvildad, de som försvinner ifrån oss lämnar alltid ett tomrum efter sig.
    /Efvalena

    ReplyDelete
  5. Tack för alla era söta hälsningar, de betyder mycket!
    Och jo Karin, det var tyvärr Paris eller Elsas mamma som nu finns i regnbågslandet. Kram!

    ReplyDelete